בסיעתא דשמיא


מאמרים

שו"ת צניעות / הרבנית י. זיידנר


שאלות ותשובות בענייני צניעות
לשליחת שאלה

שאלה:
אני מבולבלת. אני רואה רבניות ממש צדיקות והן לא כ"כ צנועות בלשון המעטה, ויש כאלה שכן צנועות יחסית, אבל בכל זאת הולכות עם תכשיטים קטנים ובגדים מחויטים ויפים. זה יחסית צנוע אבל בכל זאת יפה ומושך. משהו בתוכי אומר לי שרבנית צריכה להיות שיא הצניעות ומצד שני הן אומרות שאפשר לשלב בין יופי לצניעות. איפה שביל הזהב?

תשובה:
ככל שמתקרב זמן הלידה מתעצמים הצירים. ככל שמתקרבת הגאולה, מתעצמים הניסיונות. אחד מהניסיונות הקשים ביותר בדורנו הינו התגשמות נבואת אחרית הימים: "וַתְּהִי הָאֱמֶת נֶעְדֶּרֶת, וְסָר מֵרָע מִשְׁתּוֹלֵל" (ישעיהו נט, סנהדרין צז.), משמעות הדבר היא, שהשקר כה גדול עד כי קשה למצוא את האמת, ומי שסר מרע, נתפס בעיני הציבור כמשוגע. במילים אחרות, זה לא הכי פופולארי להיות צנועה.

כשמשה רבינו שלח את המרגלים לתור את הארץ, הוציאו דִבַּת הארץ: "אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ וכו'" (במדבר יג). מדוע המרגלים, שהיו גדולי הדור, מתלוננים על הארץ המובטחת, אשר עליה אמרו יהושע בן נון וכָּלֵב בן יְפֻנֶּה (במדבר יד): "טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד... זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ", מדוע א"כ שיקרו שאר המרגלים?

אומרים רז"ל שהיה זה מתוך נגיעה של כבוד. המרגלים חששו שכאשר יכנסו לארץ, לא יהיו יותר גדולי הדור ויאבדו את מעמדם, ככתוב בזוה"ק שחשבו המרגלים (שלח לך קנח ב): "אם יכנסו ישראל לארץ, יעבירו אותנו מלהיות ראשים, וימנה משה ראשים אחרים".

בעוונותינו הרבים, לא כולם שואפים לגאולה, יש כאלה שמעדיפים את חשכת הגלות, שמעניקה להם כבוד ומעמד. ישעיה הנביא, שניבא את חורבן הבית ואת זמן אחרית הימים, קודם הגאולה אמר (ישעיהו ג): "וַיֹּאמֶר ה', יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן, וַתֵּלַכְנָה נְטוּיוֹת גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם וכו'". מי הן אותן ההולכות בחוסר צניעות, שגרמו לחורבן הבית, עליהן מדבר הנביא? בנות ציון – הן המובחרות שבעם. לא מדובר רק בכלל העם שרצות אחרי האפנה וההבל, אלא אפילו הרבניות, ככתוב (שם) "עַמִּי, נֹגְשָׂיו מְעוֹלֵל וְנָשִׁים מָשְׁלוּ בוֹ. עַמִּי, מְאַשְּׁרֶיךָ מַתְעִים, וְדֶרֶךְ אֹרְחֹתֶיךָ בִּלֵּעוּ". מי הם המושלים בעם בעווה"ר? מפרש רש"י: "וְנָשִׁים מָשְׁלוּ בוֹ – נשים נואפות משלו בו, כמו שאמר למטה יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן, וְהִטּוּ לִבָּם לרעה... מְאַשְּׁרֶיךָ – מדריכיך שיש להם לאשרך בדרך טוב, הם מתעים אותם".

אכן צריכה הרבנית לשמש דוגמא למופת, מפני שממנה למדים ומושפעים, לטוב או לרע. אך יש לזכור, שגם אם כוונתה של הרבנית לשם שמים, גם היא בשר ודם, וגם לה התמודדות אנושית עם היצר, ו"כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו" (סוכה נב.), ולעיתים מטעה אותה היצר בטענה כי אם תתקשט מעט, תצליח להשפיע יותר על הציבור, אך למעשה, ההשפעה העיקרית היא בדוגמא אישית, ומי שיראת השמים שלה קודמת לחכמתה, תשכיל להתנהג בצניעות. אך מי שמומרת לצניעות האמתית, מעידה בכך, שלא קרבת אלקים היא מחפשת, כי אם תהילה וכבוד.

שביל הזהב הוא דרך המלך, היינו, דרך מלך מלכי המלכים. אמר החכם באדם, לכשיגיעו ימי החושך, ימי אחרית הימים, "אִם לֹא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים, צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן" (שה"ש א). אם אינך יודעת איזו היא דרך המלך? צאי לך בעקבות אמותינו הקדושות, נשים בָּאֹהֶל – שרה, רבקה, רחל ולאה (סנהדרין קה:).

"הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ, הַשְׁמִיעִנִי אֶת-קוֹלֵךְ, כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב, וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה" (שה"ש ב), קודם הראיני את מראיך, שהנך צנועה וצלם אלקים על פניך, ורק אחר כך השמיעיני את קולך, כי קולך ערב לפני הקב"ה רק כאשר מראיך נאוה.

  כתר מלכות - למען הקדושה והצניעות בהכוונת גדולי ישראל