בסיעתא דשמיא


מאמרים

שו"ת צניעות / הרבנית י. זיידנר


שאלות ותשובות בענייני צניעות
לשליחת שאלה

שאלה:
מה דעתך על סיפורי ישועות, מוות קליני וחלומות שמחזקים בצניעות?

תשובה:
נשאלתי רבות על ידי נשים, מה דעתי אודות כנסים וספרים העוסקים בסיפורי ישועות בעקבות חיזוק בצניעות, סיפורי מוות קליני וחלומות.

ובכן, לגבי סיפורי ישועות, כידוע "אין יסורין בלא עון" (שבת נא.), הקב"ה מייסר את האדם בכדי שיתעורר לעשות תשובה. על-כן ישנן נשים שמתעוררות לתקן את הפגמים בצניעות, רק לאחר שבאים עליהן ייסורים, ואז ממילא מתבטלת הגזרה מעליה, ואותה אשה רואה ישועה.

אמנם אפשר לקבל חיזוק מסיפורי ישועות, אך יש לזכור שאת המצוות עלינו לקיים, בין אם ישנם יסורים ובין אם החיים ממשיכים לכאורה על מי מנוחות, היות והעולם הזה אינו אלא פרוזדור, ועלינו להכין לעצמנו צידה לדרך לעולם האמת הנצחי, ואנו לא הולכות בצניעות רק בכדי לזכות לישועה בעולם חולף, אלא כדי לעשות רצון בוראנו, ולתקן את נשמתנו.

לגבי סיפורי מוות קליני וחלומות, הן נכון הדבר שישנה חשיבות לא מבוטלת לחלומות במקרא וישנם חלומות נבואיים כגון אצל יוסף הצדיק, פרעה, בלשצר ועוד. וישנם בתלמוד סיפורי מוות קליני כגון רבי יוסף בן יהושע "עולם הפוך ראיתי" (פסחים נ.). וניתן לשאוב חיזוק מסיפורים כאלה באם הם מגיעים מאדם הגון וישר, אך יש לזכור כלל חשוב, שהתורה "לא בשמים היא".

מובא בתלמוד (ירושלמי, מועד קטן דף י', פרק ג הלכה א) "ויצאה בת קול ואמרה: הלכה כאליעזר בני. אמר רבי יהושע: לא בשמים היא". ובגמרא (בבא מציעא נט:) נתן רבי אליעזר כל מיני סימנים באם הלכה כמותו והתקיימו הסימנים, אך חכמים אמרו שאין מביאים ראיה מאותות ומופתים, עד שיצאה בת קול מן השמים ואמרה שהלכה כרבי אליעזר, ואמרו חכמים שכבר ניתנה תורה מהר סיני ואין אנו משגיחים בבת קול.

וכן פסק הרמב"ם (הלכות יסודי התורה פרק ט' הלכה א') וזו לשונו :"דבר ברור ומפורש בתורה, שהיא מצוה עומדת לעולם ולעולמי עולמים, אין לה לא שינוי, ולא גירעון ולא תוספת, שנאמר (דברים יג, א): "אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת.לֹא תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ", ונאמר (דברים כט, כח): "וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת". הא למדת שכל דברי תורה, מְצוּוִין אנו לעשותן עד עולם. וכן הוא אומר (ויקרא ג, יז): "חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם" ועוד שבעה מקומות, ונאמר (דברים ל, יב): "לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא". הא למדת שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה". עכ"ל.

אמנם אפשר לשאוב חיזוק ולהתעורר לתשובה בעקבות קריאת או שמיעת סיפורי ישועות, מוות קליני וחלומות, אך בשום פנים ואופן אין ללמוד מהם הלכה! ולא לקחת מהם דוגמא! ואפילו אם הם מספרים שהראו להם בַּשָּׁמַיִם כך וכך. כמו כן, אין לחקות את מספרת הסיפור בלבושה או בהנהגותיה, אם הם נוגדים את ההלכה, ובל נשכח שלכל הבריות יש יצר הרע, ואדרבא, "כל הגדול מחבירו, יצרו גדול הימנו" (סוכה נב.). גם לנשים שחוו מוות קליני וחלומות יש יצר הרע וגם הן יכולות להיות נגועות וגם הן יכולות לטעות, ולא בגלל שחלמו חלום הן הפכו להיות פוסקות-הלכה, על כן את ההלכות יש ללמוד אך ורק מן המקורות.

***

מצינו אצל יצחק אבינו ע"ה, שכאשר חזר אליעזר ממסע החיפושים אחר הכלה הראויה ליצחק, סיפר לו על רבקה אמנו ע"ה, ככתוב (בראשית כד, סו): "וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד לְיִצְחָק אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר עָשָׂה". פירש רש"י: "גילה לו נִסִּים שנעשו לו שקפצה לו הארץ, ושנזדמנה לו רבקה בתפלתו". ובפסוק הבא כתוב:"וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ, וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ".

אליעזר למעשה מספר ליצחק על האותות והמופתים שראה, שקפצה הדרך, שטרם כִּלָּה לדבר והיא באה, שעלו לה המים, אך לא זה מה שעושה על יצחק רושם! גם אצל רשעים, להבדיל, אפשר לראות אותות ומופתים! אבל מה כן מרשים את יצחק? כתוב בתרגום אונקלוס שראה שמעשיה מתוקנים כמו מעשיה של שרה. ועל כן "וַיֶּאֱהָבֶהָ" (ע"ע בספר "תבורך מנשים" בפרק "אמותינו היפות").

  כתר מלכות - למען הקדושה והצניעות בהכוונת גדולי ישראל